Impact van de nieuwe iOS 14 update op Facebook advertenties
  • Gepubliceerd op
    22.01.2021
  • Leestijd
    2 min.

Impact van de nieuwe iOS 14 update op Facebook advertenties


Aangezien ongeveer 64% van de Nederlanders een Apple product gebruikt en het aandeel online marketeers fors is gestegen, ben je misschien wel bekend met de relatief storende melding 'Software Update Nodig' tegengekomen op een van je Apple devices. Apple voert dit nu naar een heel nieuw niveau met de aangekondigde iOS 14-update die begin 2021 wordt uitgerold, alle online marketeers kunnen maar beter hun oren spitsen voor wat er komen gaat.

We vertellen je meer over deze cruciale update en de impact op je Facebook advertenties. Want wellicht heb je al links en rechts gehoord over de aankondiging van Apple over de voorgestelde wijzigingen met hun nieuwste iOS 14.4 software-update, de bijkomstige veranderingen zullen met zich meebrengen waarop wij, als marketeers, onze gegevens rapporteren en analyseren binnen Facebook's Business Manager.

Mocht je hier nog niet van op de hoogte zijn, deze veranderingen zijn geen reden tot paniek, maar ze zullen wel onze manier van werken beïnvloeden.


iOS 14-update en impact op Facebook advertenties

Wat kun je de komende weken verwachten?

Apple verplicht nu alle apps in de App Store om bij het openen van de app een 'prompt' op het scherm van de gebruiker te tonen, waarmee gebruikers kunnen aangeven of ze al dan niet willen dat de app hun gebruiksgegevens en informatie kan volgen. Facebook heeft al bevestigd in haar eigen help centrum dat het een 'pre-prompt, prompt' zal introduceren die context geeft aan de tracking mogelijkheden voordat gebruikers hun beslissing maken.

Hoe verwachten wij dat deze veranderingen van invloed zullen zijn op marketeers en de manier waarop wij onze social media advertenties beheren?

  • Rapportages opdelen
  • Minder verkopen die worden toegeschreven aan Facebook-advertenties
  • Lichte daling van het aantal klanten

Effect van de update op je Facebook advertenties

Als gevolg van deze gegevens beperkingen zullen de prestaties van Facebook-advertenties uiteindelijk slechts gedeeltelijk zichtbaar zijn. Momenteel schrijft Facebook een verkoop toe aan je advertentie als iemand binnen 28 dagen na het bekijken van de advertentie een aankoop doet, dit cijfer zal dus naar verwachting dalen. Naar aanleiding van de iOS 14-update zal Facebook alleen een verkoop aan een advertentie toekennen als er binnen 7 dagen na het klikken op de advertentie een aankoop wordt gedaan. Als je klant dus op de 11e dag na het zien van je advertentie een aankoop doet, zal dit niet als verkoop worden weergegeven in Facebook Ads Manager. Ondanks dat dit je rapportage verandert, zal de verkoop natuurlijk nog wel in de achterkant van je CMS of e-commerce platform worden weergegeven.

Onze visie op deze veranderingen

Het belangrijkste is dat deze veranderingen de verkoop van je bedrijf niet significant zullen beïnvloeden, en hoewel deze veranderingen misschien afschrikwekkend klinken, zijn de meldingen die Facebook en Apple straks introduceert niet iets ongewoons. Elke dag worden we geconfronteerd met soortgelijke meldingen en we klikken bijna altijd gedachteloos op 'accepteren' - je hebt vast en zeker wel eens de 'Locatie delen' of 'Cookies toestaan'  melding gezien en gewoon op 'accepteren' geklikt, wij denken dat dit niet anders zal zijn na de iOS update van Apple.

Heb je vragen over deze iOS 14 update of wil je graag meer weten over social media marketing? Neem dan gerust contact met ons op.

Share on socials!

Meer van dit soort content ontvangen? Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Bedankt voor je inschrijving, Vanaf nu ontvang je al het actuele nieuws rondom Egenix regelrecht in je inbox!
Oeps! Er lijkt is mis te zijn gegaan. Probeer het nog eens.

Wil jij digitaal groeien in een snel veranderende wereld? Dan zijn wij de perfecte match.