Met deze tips voor Growth Marketing overleef je iedere recessie.
  • Gepubliceerd op
    05.01.2021
  • Leestijd
    4 min.

Met deze tips voor Growth Marketing overleef je iedere recessie.


Het speelveld van internet was 10 jaar geleden totaal veranderd met hoe het nu is. In 2009 hadden we geen Instagram, Snapchat, TikTok, Tinder of FaceTime. De eerste influencers werden mondjesmaat ontdekt via YouTube en we hadden met zijn alle nog lang niet door hoe het mobiele landschap op het punt stond te veranderen - voor altijd.

Bovendien waren we in de ban van de grootste wereldwijde recessie die onze markt ooit heeft getroffen - deze zelfs nog erger dan de 'Great Recession' in de jaren dertig van de vorige eeuw.

Ook in de marketing en tech industrie was het somber. De uitgaven voor marketing in 2009 was in 1 jaar tijd met 12,3% gedaald. Slechts één medium zag de uitgaven niet dalen, maar steeg met 7,3% namelijk: Online.

In een studie van Harvard Business Review werd gekeken naar bijna 5000 verschillende beursgenoteerde bedrijven in drie verschillende wereldwijde recessies om te zien hoe het met hen ging. Ze ontdekten dat 17% het niet overleefde. 80% wel - maar ze probeerden nog steeds terug te keren naar hun posities van vóór de recessie, 3 jaar na de economische neergang. Het ergst getroffen waren juist de bedrijven die drastisch sneden in de kosten zonder na te denken over strategische investeringen in (online) bedrijfsgroei.

Op de dag van vandaag hebben we een enorme economie voor mobile advertising gecreëerd, waar bedrijven en merken zich willen vestigen bovenaan de zoekmachines en social media posities. Daarnaast is er een explosie aan bedrijven die digital-first willen zijn voor hun klanten. Dat is natuurlijk goed nieuws voor online marketing bureaus en bedrijven online zaken willen doen.

Echter zullen we ons moeten afvragen of deze lijn blijft groeien en groeien, komt er ooit een eind? Daar waar in de media aandacht wordt besteed aan een Coronavirus-getriggerde recessie in het verschiet, welke lessen kunnen we als growth marketeers halen uit de zogenaamde 'Great Recession' van 2009?

Leer je doelgroep kennen

Marketing in barre tijden is ongetwijfeld zware uitdaging, maar nog zwaarder als hele landen gedwongen worden tot een compleet nieuwe manier van leven - net als bij een lockdown. Als growth marketeers zijn we gewend om door verschillende datasets heen te graven om zo tot nieuwe inzichten te komen - echter moeten we juist dan onze strategische denkwijze herzien om van massale groei naar een duurzame vorm van marketing toe te werken.

In een recessie moet je snel schakelen, dit doe je door te kijken en het begrijpen van het veranderde gedrag van je doelgroep. Hoe je klanten zich vorig jaar gedroegen zal in tijde van een recessie vele malen anders zijn. We moeten begrijpen hoe nieuwe factoren de markt beïnvloeden en hoe daar maatschappelijk op wordt gereageerd. Waar wordt op bezuinigd? Hoe besteden je kopers nu hun tijd en geld? Zijn ze meer of minder actief op social media? Etc, etc.

Door deze gegevens snel bij elkaar te krijgen en voorhanden te hebben, kun je snel en adequaat reageren door uitgebreide marketingstrategie voor je klanten uiteen te zetten - Door data inzichtelijk te maken zie je direct of je strategieën en experimenten werken. Ondanks de maatschappelijke chaos blijf jij als ondernemer en als bedrijf continue de trends en impact volgen en weet je te focussen en te anticiperen op veranderingen. Zorg juist dat je zichtbaar bent als merk of bedrijf - meten = weten waardoor jij exact inspeelt op mindere tijden en juist klanten voor je wint.

Door gegevens inzichtelijk te hebben ben je instaat de volgende metrics te verbeteren:

  • Stijging/geen verlies van aantal bezoekers op je website
  • Behoud van geloofwaardigheid en marktaandeel
  • Positief effect op aantal terugkerende klanten
  • Winstgroei blijven genereren
  • Effectief en efficiënt besteden van je marketingbudgetten

Laat ons helpen jouw gegevens inzichtelijk te maken!

De geschiedenis leert ons dat de bedrijven die drastisch en willekeurig in hun marketingbudget sneden erger uit de recessie kwamen (als ze überhaupt al overleefden) dan degenen die ervoor kozen om juist in te zetten op marketing. Volgens het Het Instituut voor Praktijkbeoefenaars in Online Advertising (IPA): "Is het beter om SOV (share of voice) te handhaven dan SOM (share of market) tijdens een recessie: de verbetering van de winstgevendheid op langere termijn zal waarschijnlijk ruimschoots opwegen tegen de vermindering op korte termijn".

Digital marketing moet een investering zijn, niet een kostenpost. In plaats van louter reactionair te zijn met je bezuinigingen, zal je objectief naar je budget moeten kijken en zet je deze in op de plaats waar het rendement het hoogste is in een recessie. Op het moment dat een lockdown zich voordoet hebben campagnes die betrekking hebben op buiten activiteiten of winkelbezoeken geen zin  gezien het feit dat heel Nederland op slot is. In plaats daarvan kan je beter je budget omgooien richten marketing activiteiten die er toe doen, zoals koopgedrag en conversies stimuleren op je website, social media marketing of je website om laten bouwen naar een online verkoopkanaal voor je producten en diensten.

Door meer budget in digitale kanalen en kansen te investeren, krijgt je preciezere en meetbare campagnes. Dit zal leiden tot veel betere en betrouwbare resultaten dan je kunt bereiken met andere offline adverteren. Online marketing is in veel gevallen ook goedkoper dan traditionele marketing en de terugverdientijd is meestal ook sneller.

De bedrijven die het goed doen in een recessie zijn degenen die zich aanpassen, durven te veranderen en risico’s willen nemen - online maakt het mogelijk om dynamisch te zijn en mee te bewegen met de trends die zich voordoen.

Voer testen uit, optimaliseer en herhaal

In een recessie-landschap moet je snel leren wat werkt en wat niet voor jouw business om je kop boven water te houden. Door A/B tests en experimenten uit te voeren binnen je online strategie krijg je antwoorden op de vragen wat het beste werkt, zodat je kunt optimaliseren en continu blijven reageren op veranderende factoren en omstandigheden. Jij zal de verschil maker voor je klanten zijn en draagvlak creëren voor je onderneming.

Benut je marketingbudget en test stapsgewijs verschillende oplossingen voor elk kanaal waarop je actief bent. Uiteindelijk is het zo dat testen goedkoper blijft dan het uitgeven van duizenden euro's aan een campagnes die geen resultaten opleveren.

Voor de bedrijven die wel investeren in online acquisitie- en retargeting, zou het niet ongebruikelijk zijn om zelfs tijdens een recessie een exponentiële groei te zien.

Zoek jij een betrouwbare partner die je ondersteunt in online marketing, zelfs in moeilijke tijden? Laat ons helpen en neem contact op!

Share on socials!

Meer van dit soort content ontvangen? Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Bedankt voor je inschrijving, Vanaf nu ontvang je al het actuele nieuws rondom Egenix regelrecht in je inbox!
Oeps! Er lijkt is mis te zijn gegaan. Probeer het nog eens.

Wil jij digitaal groeien in een snel veranderende wereld? Dan zijn wij de perfecte match.